هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟

هدرز چیست و چه نقشی در افزایش قدرت موتور دارد؟

این هدرز قابل کارگزاری بروی زانتیا 2000 16 سوپاپ میباشد. این مدل ایجاد یک برهان محدودکننده در خروج گازها هستند که فقط نکته مثبت همان راحتی در جای دادن قطعه در فضای موتور و هواکش تیوفایو صدای کم میباشد. هدرز قطعه ای می باشد که فعالیت حساس آن خروج و هدایت گاز های مشتعل شده که اصطلاحا دود اگزوز نامیده می‌شوند به خارج میباشد. بر شالوده تحقیقات بهعملآمده، علتاصلی تصمیم ایران ماشین مبنی بر لینک قلب 206 تیپ 5 به پارس، بهطور دقیق معلوم نیست؛ ولی ادله با آن هر چه که هست، نتیجه ها حاصلشده پایینتر از انتظارات بوده است! به دلیل تسهیل در خروجی دود و تنفس خوبتر موتور آنگاه از نصب هدرز دمای موتور و به خصوص سر سیلندر پایین خیس امده و موتور خودرو خنک خیس فعالیت مینماید و استهلاک قطعات موتور علی الخصوص قسمت بالای موتور و سر سیلندر به رخ چشمگیری کاهش میابد و از فرسودگی موتور خودداری و قدمت آن را ارتقا میدهد. علت برتری هدرز نسبت به منیفولد اگزوز همین لوله های خروجی مجزاست، زیرا گازهای خروجی از هر سیلندر سوای این که اصلی گازهای سیلندرهای دیگر ادغام شوند از روزنه هر سیلندر خارج می شوند. هدرز نوعی منیفولد اگزوز هست که فضای بیش تری نسبت به منیفولد اشغال می نماید و دسته های متفاوتی دارد، کارگزاشتن آن نیز فعالیت دشواری است، چون کمپانی تولیدکننده فضایی به اندازه منیفولد اگزوز در پایین کاپوت (Hood) درنظر می گیرد. هدر (یا هدرز) منیفولد خروجی است که اختصاصاً به جهت کارائی بالاتر طراحی و ساخته شده است. این دو قطعه از لحاظ متاع و ساختاری حیاتی یکدیگر تفاوت دارند، میتوان گفت در هدرز برای هر سیلندر یک خروجی در حیث گرفتهشده که پس از اشتعال و بالا وارد شدن پیستون در سیلندر، گازهای خروجی اهمیت کمترین مقاومت از اگزوز اتومبیل بیرون میشوند و پروسهی انجام این واقعه اصلی Headers و در مقایسه مهم مانیفولد، پر سرعت و آسانتر میباشد و این مورد قضیه خود می تواند بر خنکسازی موتور هم تاثیر داشته باشد. در منیفولد اگزوز همین لوله ها تنها در همان شروع مسیر جداازهم هستند و گازها پس از طی نمودن مسیری کوتاه به collector می رسند و همین مسئله علت ساخت فشار برگشتی (Back Pressure) است، که در علیه خروج گازهای ناشی از احتراق، مقاومت می کند. این فشار منفی تا جایی پیش میرود که فشار گزینه نظر از فشار جو هم کاهش می شود و در عاقبت گازها تمایل به خروجشون کمترشده شاهد افزایش فشار خروجی هستیم. برای ارتقاء بازدهی هدرز، لوله های هدرز را اهمیت نوارهای عایق می پوشانند تا گازهای خروجی گرم بمانند و بتوانند سریع خیس تخلیه شوند. کمپانیهای بنام در دنیای خودرو مثل Ford ، BMW و برخی کمپانیهای دیگر در مواقعی ، هدرز را به طور فابریک بر روی محصولات خویش کارگزاشتن کردهاند. در بعضا موردها شاهد این هستیم که یک سری از هدرزها به رخ اصولی ساخته نمیشوند و می تواند سبب ساز به ارتقاء مصرف سوخت شود. به اعتقاد بعضا از کارشناسان یک عدد از عارضه ها عدم استفاده از هدرز به شکل فابریک بر روی محصولات شرکت های خودروسازی همین هزینه بالای طراحی و تولید قطعه میباشد که اکثر زمان ها انجام آن را برای علاقهمندان به متخصصان مراکز تیونینگ واگذار می کنند. از این رو در عمده موتورهای ارتقایافته (Tuned Engines) شاهد تغییراتی در گروه اگزوز هستیم که همین تغییرات شامل خالی نمودن کاتالیزور، به کارگیری از لوله اگزوز با کیفیت بالا، کارگزاری هدرز و حذف انباره (جهت ارتقاء صدا) می شود که در همین مقاله، کارگزاری هدرز، عوارض نصب و فواید و معایب آن را مورد بررسی قرار می دهیم. در خودروهای ساده گازهای ناشی از احتراق از نحوه منیفولد اگزوز (exhaust manifolds) به سمت مرجع کاتالیزور جهت دهی می شوند، سپس به سمت انباره اگزوز یا صداخفه کن (muffler) رفته و درنهایت از مجموعه اگزوز خارج می شوند و به هوای اطراف دمیده می شوند. در نهایت به همین نکته می بایست اشاره نماییم که هدرز برای هر کسی کاربرد نداره و هیچ علتی به جهت به کارگیری بی آلایش در شهر نداره.هدرز به جهت اشخاصی که عمده در کویر رانندگی مینمایند یا این که کسانی که مسابقه ارائه می کنند به فعالیت میاد و یا افرادی که کلا رو فشار از ماشین برای کاربرد های گوناگون استعمال می‌نمایند پیشنهاد میشه.اگر به جهت این که اتومبیل مقداری بهتر تو شهر شیوه بره و گاز بخوره میخواین ببندین هزینه بیخود هستش.چون شما بهترین هدرز رو نیز کارگزاری کنین بهد ۵٠ هزار تا باید موتور تعمیر کنید.برای این که در شهر نفس خودرو خوبتر باشه کافیه کاتالیزور های خودرو رو ردوبدل یا این که خالی کنید تا خودرو نفس بهتری داشته باشه و استاندارد خیس بلوتوث تیوفایو باشه. هدرزها علاوه بر امداد به خروج گازهای حاصل از احتراق در سیلندرها چیزی تقریبا بین 5 تا 10 % به گشتاور تولیدی یک خودرو معمولی را نسبت به منفیلود افزایش میدهند.

نظر شما چیست ؟