آخرین اخبار
کد مطلب: 168949
مهر گزارش مي دهد؛
تربيت معلم قيمتي ياپذيرش معلم به هر قيمتي/دانشگاه فرهنگيان درمحاق
تاریخ انتشار : 1397/02/13 09:25:03
نمایش : 54
دانشگاه فرهنگيان که قرار است معلماني متناسب با سند تحول بنيادين تربيت کند، چرا از کارزار آموزش و پرورش عقب گذاشته شده و اين وزارتخانه در تربيت معلم، کمترين سرمايه گذاري را مي کند؟
به گزارش بام ايران خبر به نقل از خبرگزاري مهر؛ تربيت معلم سابقه اي طولاني در کشور ما دارد اما از سال ۱۳۹۰ در راستاي برنامه هاي تحولي در آموزش و پرورش مقرر شد تا دانشگاه فرهنگيان متولي تربيت فرهنگيان باشد. برنامه اي که تا امروز با اما و اگرهاي بسياري اجرايي شده است تا در روز معلمي ديگر در سال ۱۳۹۷ اين سوال مطرح شود که: اگر معلمي را شغل انبيا مي دانيم چرا آموزش و پرورش در تربيت اين نيرو، کمترين سرمايه گذاري را مي کند؟ دانشگاهي که در اساسنامه اش مقرر شده تا سالي ۲۵ هزار دانشجو جذب کند و تامين و تربيت و توانمند سازي منابع انساني وزارت آموزش و پرورش را به عهده بگيرد چرا به پذيرش سالي ۷ هزار دانشجو رسيده و چرا پس از گذشت ۷ سال از تاسيس آن همچنان با سرپرست اداره مي شود؟

دانشگاه فرهنگيان که قرار است معلماني پيشرو، پژوهشگر و چند بعدي متناسب با سند تحول بنيادين تربيت کند، چرا آنچنان از کارزار آموزش و پرورش عقب گذاشته شده که امروزه شاهد هستيم تمام مسئولان در آموزش و پرورش از کمبود معلم در سال هاي تحصيلي پيش رو مي گويند و همچنين شاهد هستيم با توجه به انواع گزينش هاي موازي در آموزش و پرورش از جمله آزمون استخدامي، جذب حق التدريس و سرباز معلم، خريد ضمن خدمت و... عملا شاهد يکدستي در جمعيت مهمترين نيروي انساني کشور نيستيم. همچنين مهمترين وزارتخانه کشور در امر تعليم و تربيت بادارا بودن نيروي انساني گسترده در مديريت منابع انساني خود و گاه تربيت آن معلمي که شغلش، شغل انبيا ذکر شده، کوتاهي مي کند. حال آنکه در سند تحول بنيادين نقش معلم به عنوان هدايت کننده و اســوه امين و بصير در فراينــد تعليم وتربيت و مؤثرتريــن عنصر در تحقق مأموريتهاي نظام تعليم وتربيت رسمي ذکر شده است و مي طلبد ارزش هاي زيربنايي هويت معلمان جدي گرفته شود.

در اهميت دانشگاه فرهنگيان همين بس که سال گذشته مقام معظم رهبري در ديدار با معلمان و فرهنگيان فرمودند: يک نکته  ديگري که در ذيل آن تمجيد و تکريمِ از معلّم بايد عرض کرد، اين [است] که معلّمين، خودشان را براي اين مسئوليّت بزرگ آماده کنند. خب، معلّم خود را به‌ چه وسيله آماده کند؟ با وسايلي که دستگاه کشور در اختيار او ميگذارد. لذا من الان اينجا تأکيد ميکنم، دانشگاه فرهنگيان را مسئولين جدّي بگيرند؛ دانشگاه فرهنگيان را-که توليدکننده‌ي معلّم است- جدّي بگيرند؛ هرچه ميتوانند براي اين سرمايه‌گذاري کنند؛ به يک لحاظ، اهمّيّت اين دانشگاه از همه‌ي دانشگاه‌هاي ديگر بيشتر است.

و ايشان در بخش ديگري از سخنان خود فرمودند:  البتّه اينجا من اطلاع پيدا کردم که در آينده‌ي نه چندان دوري يک تعداد خيلي زيادي معلّم -حالا من رقم نگويم- بازنشسته خواهند شد و نياز به معلّم وجود خواهد داشت؛ اين از جمله‌ي نيازهاي نزديک آينده‌ي آموزش‌وپرورش است. خب چه کار کنيم؟ فرض بفرماييد ظرفيّتِ دانشگاه فرهنگيان و دانشگاه شهيد رجائي هم جواب نميدهد. چه کار کنيم؟ راه را باز کنيم و همين‌طور بي‌حساب‌وکتاب افراد را وارد آموزش پرورش کنيم؟ نه، بايد فکر کرد. اوّلاً در درجه‌ي اوّل ظرفيّتهاي اين دانشگاه‌هاي معلّم‌پرور را بايد تا آنجايي که ممکن است افزايش داد، اين از همه مقدّم است؛ اگر اين هم جواب ندهد بايد ضابطه گذاشت؛ مراکز اصلي بنشينند، ضابطه بگذارند براي [جذب] معلّم. اين يک جمله درباره‌ي معلّم.

دو نکته بسيار مهم در سخنان روشنگر مقام معظم رهبري وجود دارد که بدون شک بايد مورد توجه مسئولان آموزش و پرورش قرار بگيرد: يکي جدي گرفتن دانشگاه فرهنگيان و ديگري گذاشتن ضابطه هاي جدي براي جذب معلم از طريق شيوه هاي ديگر.

متاسفانه اين دو نکته امروزه مورد غفلت جدي آموزش و پرورش است. ما پذيرش ۲۵ هزار نفري دانشگاه فرهنگيان را رها کرده ايم و به جذب ۱۷ هزار نيرو در آزمون استخدامي رسيده ايم که در آن شرط سني شرکت در آزمون براي دارندگان مدرک کارشناسي ۳۵ سال و براي ارشد و دکتري ۴۰ و ۴۵ سال خواهد بود. اينکه چگونه مي خواهيم يک فرد ۳۵ ساله را تازه براي معلمي تربيت کنيم خود مجالي ديگر مي طلبد.

ريزش سال به سال جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگيان

حسين خنيفر سرپرست دانشگاه فرهنگيان که ۱۴۰ روز است در اين مستند قرار گرفته است در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ريزش سال به سال پذيرش در دانشگاه فرهنگيان گفت: همانطور که مطلع هستيد در برنامه هاي راهبردي و اسناد بالادستي از ۷ سال پيش به اين طرف ۴۰۰ مرکز تربيت معلم را تبديل به ۹۸ پرديس و مرکز کرد که دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي به عنوان متوليان اصلي تربيت و تامين معلمان، اين مهم را به عهده گرفتند. البته اين نافي گرفتن معلم از روش هاي ديگر مانند ماده ۲۸ و خريد خدمت و تمديد بازنشستگي و سرباز معلمان و و... نيست اما متولي اصلي تربيت معلم در کشور طبق اسناد بالادستي ما هستيم.

طبق پايشي که من انجام دادم نشان مي دهد از سال ۹۱ تا ۹۶ کاهش شتابان و ريزش زياد بين ظرفيت واقعي و گرفتن دانشج ودر دانشگاه فرهنگيان صورت گرفته است

وي اضافه کرد: طبق پايشي که من انجام دادم نشان مي دهد از سال ۹۱ تا ۹۶ کاهش شتابان و ريزش زياد بين ظرفيت واقعي و گرفتن دانشج ودر دانشگاه فرهنگيان صورت گرفته است. سال اول ۲۱ هزار دانشجو پذيرش شد اما بعد به ۱۶ هزار نفر و ۱۱ هزار نفر و  هزار نفر و بعد سه هزار نفر رسيد و نهايتا به عدد ۷ هزار نفر رسيديم.

۲۵ هزار صندلي خالي بدون استفاده

وي با اشاره به اينکه اين دانشگاه بين ۲۰ تا ۲۵ هزار جاي خالي دارد و براي کلاس، تخت و رفاهيات اماده پذيرش ۲۰ تا ۲۵ هزار دانشجوست بيان کرد: ما يک برنامه يکساله و يک برنامه هشت ساله براي دانشگاه داريم. اما هنوز جواب روشني به ما داده نشده است. من به وزير آموزش و پرورش و مجلس نامه نوشتم و انصافا تنها کسي که تمام قد از ما حمايت کرده است آقاي بطحايي است چون خود ايشان تربيت معلمي هستند.

وي اضافه کرد: مقدم ترين و مقدس ترين و هموارترين راه تربيت معلم رسمي در کشور نظام تربيت معلم يا همين دانشگاه فرهنگيان است. از کشور فرانسه تا مراکش، از کانادا تا ژاپن تربيت معلم از همين راه مي گذرد. در فرانسه اگر کسي با فوق ليسانس تاريخ بيايد که معلم تاريخ شود مي گويند برو فوق ديپلم از مراکز ما بگير چون ما معلم حافظه محور که نمي خواهيم. ما در دانشگاه فرهنگيان ۷ محور را تدريس مي کنيم. يکي کارورزي است که اساس کار ماست. ديگري فنون تدريس، ارزشيابي آموزشي، روان شناسي تربيتي، مشاوره، روش هاي تدريس دروس خاص، تکنولوژي آموزشي است. ما امسال براي مهر ۹۷ نزديک به ۱۳۵۰ معلم را تحويل آموزش و پرورش مي دهيم و علاوه بر آن ۱۴ هزار نيرويي که آموزش و پرورش گرفته و نزد ما دوره ديده اند.

رسيدن به راه هاي سهل الوصول جذب معلم

دانشگاه فرهنگيان اگر هر سال بتواند ۱۵ هزار نفر دانشجو بگيرد در يک فرايند ۵ ساله نياز آموزش و پرورش را طراز مي کنيم

سرپرست دانشگاه فرهنگيان با بيان اينکه در سه سال اخير به علت رسميت پيدا کردن دانشگاه فرهنگيان و امکان اشتغالي که فارغ التحصيلان دارند رتبه هاي زير ۱۰۰ نيز اين دانشگاه را انتخاب کردند، اظهار کرد: در دنيا به خاطر امتيازات و حقوق و احترام اجتماعي افراد مي روند معلم مي شوند در کشور ما هم دارد انجام مي شود. من يک جمله اي دارم مي گويم بايد  معلم قيمتي تربيت کنيم نه معلم به هر قيمتي. معلم به هر قيمتي مي شود راه هاي سهل الوصول. دانشگاه فرهنگيان اگر هر سال بتواند ۱۵ هزار نفر دانشجو بگيرد در يک فرايند ۵ ساله نياز آموزش و پرورش را طراز مي کنيم. من به شخصه دست تمام معلمان شاغل از هر زاويه که وارد نظام اموزشي شدند را مي بوسم اما حرف ما الان کارشناسي و مقايسه با دنياست وگرنه من ممنون معلمي هستم که با حداقل ها چراغ درس را روشن نگه داشته است. اما ما بايد به جايي برسيم که در شان نظام مقدس جمهوري اسلامي و همچنين کشوري است نفتي با ذخاير معدني فراوان.  

انباشت نيازها نتيجه بي توجهي به دانشگاه فرهنگيان

اسدالله اسدي گرمادوري اولين سرپرست دانشگاه فرهنگيان که اشراف کاملي به زمينه هاي تاسيس اين دانشگاه و علت هاي آن دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از اينکه در سال هاي اخير اين دانشگاه مورد بي مهري قرار گرفته است، گفت: دانشگاه فرهنگيان پتانسيل بالايي براي تامين و تربيت معلمان مورد نياز سند تحول بنيادين دارد که به نظر مي رسد مسئولان ارشد نظام هنوز به اين باور نرسيده اند که چنين پتانسيلي در اين دانشگاه وجود دارد.

وي ادامه داد: ما به ميزاني که براي جذب دانشجو براي اين دانشگاه براورد شده بود، به اجرا نرسيديم و حالا با انباشت نيازها رو به رو هستيم و متاسفانه باز هم داريم راه ديگري را طي مي کنيم. سرپرست دانشگاه فرهنگيان اعلام مي کند ۲۵ هزار تخت خالي در اين دانشگاه وجود دارد اما يک پنجم آن را هم پذيرش نمي دهند و اين بسيار باعث تاسف است. من بارها گفته ام حاضرم در يک مناظره ثابت کنم علاوه بر آثار تربيتي که اين دانشگاه در جذب معلم خواهد داشت، کاملا پذيرش معلم از اين طريق اقتصادي است. در واقع قبل از اينکه هر نگاه فرهنگي و تعليم و تربيتي و بحث هاي ديني و ارزشي مطابق با سند را بخواهم مطرح کنم که اساسا عضو لاينفک سند تحول اين دانشگاه و کارکرد آن است، ثابت مي کنم به لحاظ ماندگاري نيرو، کيفيت و توزيع در کشور که مباحث اقتصادي است چه ميزان اهميت اين دانشگاه عيان است.

«تعهد» حکم حيات براي دانشگاه فرهنگيان را دارد

اسدي گرمارودي بيان کرد: اينکه چقدر جذب معلمان از شيوه هاي ديگر چقدر درست است و آنها چقدر مهارت آموزشي دارند يا روان شناسي مي دانند و يا چقدر از بد حادثه به معلمي رسيده اند و اگر کار بهتر با درآمد بهتر پيدا کنند مي روند يا مي مانند به کنار، ما بالاخره بايد با يک سيستمي بفهميمي چقدر به يک دکتراي رياضي محض در سيستم آموزش و پرورش نياز داريم يا هر مدرک ديگري. امروزه آموزش و پرورش هزينه هايش را در بخش نيروي انساني غلط هزينه مي کند. ارتقائي مي توانست در نيروي انساني با بهره گيري از دانشگاه فرهنگيان صورت بگيرد که نشد. البته اين سال ها رتبه هاي ممتاز جذب دانشگاه فرهنگيان شدند منتهي باز هم ريل گذاري عوض شد.

وي در پاسخ به اين پرسش که شنيده شده تصميم دارند تعهد را از اين دانشگاه بگيرند در اين صورت آيا جذب دانشجوهاي نخبه با مشکل مواجه نمي شود نيز گفت: تعهد براي اين دانشگاه حکم حيات را دارد. اصلا جذب دانشجوهاي نخبه بيشتر به خاطر همين بحث است. ضمن اينکه کلي فايده دارد. بيشترين مشکل اين دانشگاه تهديدهاي بيروني است نه ظرفيت هاي دروني. در واقع فرصت هايي که اين دانشگاه مي تواند از سوي نهادهاي ديگر داشته باشد کم است وگرنه در دانشگاه نيروهاي وفادار و پاي کار و با تجربه هستند. نظريات شخصي وارد اين دانشگاه مي شود. من در پاسخ به شما بگويم هيات امناي اين دانگشاه رئيسش رئيس جمهور و معاونانش آقاي انصاري و نوبخت هستند. چند بار در جلسات حضور داشتند. در اين چهار سال براي اين دانشگاه تازه تاسيس تنها يکبار در جلسه حاضر شدند. و هنوز دانشگاه با سرپرست اداره مي شود.

وي اضافه کرد: حال بار تربيت نيروي آموزش و پرورش را هم به اين دانشگاه سپرده اند.  يک برنامه ۵ ساله ما براي اين دانشگاه تصويب کرده بوديم اما چرا اجرايي نشد؟ جذب هيات علمي و دانشجو چرا طبق آن پيش نرفت؟ تابستان براي کساني که جذب آموزش و پرورش شدند تنها يک ماه دوره کارورزي گذاشتند در حالي که بايد اين دوره يکسال باشد. هيچ کجاي دنيا چنين کاري نمي کنند. حداقل دو سال کارورزي لازم است. پيش بيني اوليه جذب ساليانه ۲۵ هزار نيرو بود اگر اين کار را مي کردند روي ريل مي افتاد همه چيز.

حال سوال اين است که در آينده براي مهمترين راه پرورش معلمان در آموزش و پرورش يعني دانشگاه فرهنگيان چه راهکاري مي انديشيم. همين مسير بيراهه را ادامه خواهيم داد يا بالاخره به الزامات سند تحول بنيادين باز خواهيم گشت. آن هم در دوره وزارت وزيري که اساس کار خود را اجراي سند تحول بنيادين ذکر مي کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن