آخرین اخبار
کد مطلب: 168905
ايران در سال ۲۰۱۹ هيچ پرونده تاريخي براي ثبت جهاني نخواهد داشت
تاریخ انتشار : 1397/01/21 11:19:48
نمایش : 148
در حالي که ايران مي‌توانست سال ۲۰۱۹ دو اثر تاريخي و طبيعي را در فهرست ميراث جهاني يونسکو ثبت کند اما سهميه ثبت پرونده تاريخي خطوط راه آهن را در اين سال از دست داد.

به گزارش بام ايران خبر به نقل از  خبرنگار مهر، پرونده جنگل‌هاي هيرکاني به‌عنوان پرونده طبيعي در کميته ارزيابي سال ۲۰۱۹ ميراث جهاني يونسکو مورد بررسي قرار مي‌گيرد و به احتمال زياد ثبت جهاني خواهد شد اين پرونده دومين پرونده طبيعي ايران بعد از کوير لوت است که تا کنون در حوزه جهاني ثبت شده است.

اما پرونده ميراث تاريخي که قرار بود در سال ۲۰۱۹ همراه با پرونده ميراث طبيعي جنگل‌هاي هيرکاني مورد بررسي قرار گيرد از سوي کميته فرهنگي ميراث جهاني يونسکو با ايراد رو به رو شد اين پرونده خطوط راه آهن ايران بود که يونسکو به مقياس نقشه‌هاي آن و موارد ديگر ايراد گرفته بود.

در اول مارچ ۲۰۱۸ نامه‌اي از سوي کميته فرهنگي يونسکو خطاب به سفير ايران در يونسکو نوشته شد که در آن  يکم فوريه سال ۲۰۱۹ را آخرين فرصت براي ارسال پرونده راه آهن اعلام کرده‌اند اين بدان معناست که پرونده براي سال ۲۰۱۹ ارزيابي خواهد شد تا اگر ايرادات آن برطرف و دوباره در تاريخ اول فوريه سال ۲۰۱۹ به يونسکو ارسال شود، مشکلي براي ثبت اين پرونده  در سال ۲۰۲۰ در کميته ميراث جهاني وجود نخواهد داشت.

به اين ترتيب ايران سهميه ثبت پرونده تاريخي در سال ۲۰۱۹ را از دست داده و همه چيز به سال ۲۰۲۰ موکول شده است.

با اين وجود محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي کشور هنوز اميدوار است تا رايزني‌هاي او و سفير ايران در يونسکو بتواند اين مشکل را حل کند. او به خبرنگار مهر مي‌گويد: يونسکو به نقشه‌ها ايراد گرفته بود ما نقشه‌ها را در قالب سي دي به آن‌ها داده بوديم اما دوباره نامه‌نگاري کرده و وقتي علت را فهميديم پرينت حدود ۷۰۰ نقشه را ارسال کرديم. سال‌هاي قبل اين طور نبود ما کار را به سفير ايران در يونسکو سپرده‌ايم تا رايزني کرده و آنها را متقاعد کند که اين پرونده براي سال ۲۰۱۹ ثبت شود.

پرونده رآه اهن درحالي سال ۲۰۱۷ به پرونده‌هاي ايران در فهرست موقت يونسکو اضافه شد و بلافاصله اقدامات براي ارسال پرونده آن براي بررسي در سال ۲۰۱۸ انجام شد که راه آهن جزو ميراث تاريخي منحصر به فرد ايران نيست که بتوان ثبت جهاني آن را نسبت به ۵۵ پرونده ديگر در فهرست انتظار ايران در اولويت قرار داد.

طالبيان در پاسخ به اينکه ايران چندين سال نتوانست راه آهن را کامل کند و بالاخره دانمارکي‌ها ورود پيدا کردند مي‌گويد: نبايد اين طور به پرونده خطوط راه آهن ايران نگاه کرد. چون راه آهن از دوره صنيع الدوله در دوره قاجار ساخته شده بود و در اين دوره نيز کارگران و مهندسان ايراني نيز کمک کرده بودند. بايد جلسه‌اي با حضور مسئولان راه آهن برگزار کرد و دراين باره توضيح داد چون اين پرونده ريزه کاري‌هاي زيادي دارد که در اين پرونده به انها اشاره شده است و کل پرونده وجوهي را که ايراني‌ها در آن نقش داشته‌اند مورد توجه قرار داده است. بسياري از راه‌هاي دسترسي راه آهن را ايراني‌ها پيدا کرده اند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن