آخرین اخبار
کد مطلب: 168849
کارشناسان يونسکو خواستار اصلاح پرونده جهاني راه آهن ايران شدند
تاریخ انتشار : 1396/12/27 10:09:22
نمایش : 170
کارشناسان يونسکو در حالي خواستار اصلاحات در پرونده ثبت جهاني راه آهن ايران شده‌اند که قرار است اين پرونده در سال ۲۰۱۹ به همراه جنگل‌هاي هيرکاني در فهرست جهاني ثبت شود.

به گزارش بام ايران خبر به نقل از  خبرنگار مهر، ميراث صنعتي راه آهن ايران قرار است در سال ۲۰۱۹ ثبت جهاني شود چرا که موضوع ثبت راه آهن قديمي ايران موضوعي فراتر از ثبت يک بناست و شامل تمامي ايستگاه‌ها، خطوط و بافت‌هاي تاريخي، فرهنگي و اجتماعي خواهد بود که در اين مسير از جنوب تا شمال کشور را شامل مي‌شود. اگر راه‌آهن قديمي ايران به ثبت جهاني برسد شهرهاي مختلفي که در مسير راه‌آهن هستند نيز به عنوان مقصد گردشگران داخلي و خارجي معرفي خواهد شد.

از چند سال پيش تا کنون کارشناسان مرتبط با اين پرونده در حال تکميل آن بوده‌اند.  اسفند ماه سال ۹۴ نشست مشترکي بين سازمان ميراث‌فرهنگي و شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران براي ثبت ميراث‌صنعتي و راه‌آهن قديمي ايران از شمال تا جنوب برگزار شد. در آن نشست پورسيدآقايي که در آن زمان معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شرکت راه آهن جمهوري اسلامي ايران بود گفت: خط آهن ايران قديمي‌ترين خط آهن جهان نيست که بگوييم قديمي‌ترين خط آهن است. بعضي از سازه‌ها و مسيرها بويژه در شمال کشور داراي مهندسي خاص، اصولي و البته زيبايي است (پل ورسک و سه خط طلا) يا در مسير جنوب، اين خط، خط پل پيروزي راه‌آهن ايران بود؛ از جنوب تا شمال متفقين از اين خط استفاده کردند و آمريکايي‌ها در همان زمان؛ جنگ جهاني دوم، بيش از ۸۰ لوکوموتيو به ايران آورند. زيرا ايران توانايي خط را داشت يعني خط راه آهن موجود بود اما توان حمل و نقلي را نداشت و جنگ که تمام شد همه را بردند. طبيعتا راه آهن شمال تا جنوب ماهيت تاريخي دارد. همچنين در شهرهايي مثل تبريز ايستگاه هاي راه آهن داراي ارزش فراواني هستند که ضرورت دارد تا در صورت امکان و در صورتيکه مراحل ثبت ملي آنها به اتمام رسيده در ليست ثبت جهاني قرار گيرند.

در همان جلسه محمدحسن طالبيان معاون ميراث‌فرهنگي کشور هم گفته بود: سه پل طلا در راه آهن شمال کشور اگر به تنهايي بخواهد در ليست آثار ثبتي جهان قرار گيرد ممکن است نتواند راي بياورد چون با طرح اين موضوع، بلافاصله پل‌هاي ارزشمند سوئيس که فراوان هم هستند مطرح خواهند شد و سه پل طلاي ايران شانس جهاني شدن را از دست خواهد داد. به همين خاطر نيز نمي‌توان موردي مطرح کرد. اما اگر بگويم در يک مسير راه آهن، سه پل ارزشمند (سه پل طلا)، ايستگاه، خط، موزه و طبيعت را داريم اين مجموعه در کنار يکديگر شانس بيشتري خواهد داشت.

پس از برپايي اين نشست و انجام گفتگوها و هماهنگي‌هاي ديگر بين راه آهن، وزارت راه و شهرسازي و سازمان ميراث فرهنگي، علي اصغر مونسان رئيس سازمان ميراث فرهنگي حامل اين خبر شد چرا که نامزدي «ميراث صنعتي راه آهن ايران» در اجلاس اخير يونسکو در لهستان پذيرفته شده بود و مونسان اين خبر را آذر ماه در نشست خبري عملکرد صد روزه خود در سال ۹۶ اعلام کرد: پرونده ثبت جهاني راه آهن در حال تکميل است، چون قدمت تاريخي زيادي در ايران دارد و سازه‌هاي تاريخي متعددي نيز در مسير راه آهن وجود دارد ما در نظر داريم در سال ۲۰۱۸ اين پرونده را در بخش ميراث تاريخي به يونسکو ارائه کنيم.

سازمان ميراث فرهنگي اين پرونده را اوائل ماه فوريه امسال به يونسکو ارسال کرد اما کارشناسان يونسکو خواستار اصلاحيه‌اي براي آن شده‌اند.

آنطور که محمدحسن طاليبيان معاون ميراث فرهنگي کشور به خبرنگار مهر گفت: کارشناسان يونسکو نقشه‌ها و جزئيات بيشتري را براي تکميل پرونده نياز داشتند که در اين رابطه اطلاعات بيشتر به آنها ارائه شد تا اين پرونده در سال ۲۰۱۸ ارزيابي شود و براي سال ۲۰۱۹ به ثبت برسد.

وي در توضيح بيشتر وضعيت اين پرونده گفت: جزئيات بيشتر درباره عرصه و حريم بود که در قالب سي‌دي به يونسکو ارسال شد قرار شده در اين باره جلسات بيشتري گذاشته شود. پروسه ثبت راه آهن بايد طي شود. ما اين پرونده را در سال ۲۰۱۸ فرستاده ايم اما بايد مراحل ثبت آن را بگذرانيم تا بتوانيم در سال ۲۰۱۹ آن را ثبت جهاني کنيم. يونسکو پاسخ اين نامه يک ماه ديگر اعلام مي کند.

طالبيان افزود: براي سال ۲۰۱۹ غير از پرونده راه آهن، پرونده جنگل‌هاي هيرکاني نيز به ثبت جهاني مي‌رسد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن