آخرین اخبار
کد مطلب: 168407
کاهش سقف سرعت مجاز نياز به بررسي دارد/ کارشناسان ورود کنند
تاریخ انتشار : 1396/09/19 12:28:47
نمایش : 96
اهش سقف سرعت مجاز، اخيرا از سوي وزارت راه به عنوان راهکاري براي کاهش تلفات جاده اي پيشنهاد شده است، اما بسياري از کارشناسان معتقدند اين موضوع نياز به بررسي هاي علمي تري دارد.

به گزارش بام ايران خبر به نقل از  خبرنگار مهر، حوادث رانندگي در ايران پس از آلودگي هوا بيشترين قرباني را مي گيرد.

اگرچه آمارها از کاهش تلفات جاده اي در کشور مي گويند؛ در ۱۰ سال گذشته تلفات جاده اي در کشور از ۲۷ هزار نفر در سال به ۱۶ هزار نفر کاهش يافته است، اما عدد ۱۶ هزار همچنان عدد بالايي محسوب مي شود.

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيز با اشاره به مجموع ۱۶ هزار تلفات جاده اي در کشور مي گويد: ۳۰ درصد از اين تلفات در داخل شهرها و مابقي در راه هاي برون شهري رخ داده که بخشي از آن ها در حاشيه شهرها هستند.

قطعا اين کاهش تلفات جاده اي با بهبود زيرساخت ها و آموزش هاي شهروندي و فرهنگسازي محقق شده است، با اين حال وزارت راه و شهرسازي، پليس راه و ديگر نهادهاي ذي ربط تلاش شان اين است که اين آمار شاهد کاهش بيشتري باشد.

تقي زاده معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي در مراسم گراميداشت روز جهاني قربانيان سوانح رانندگي گفت: کشته شدن ۱۶ هزار نفر در سال به معناي اين است که در ازاي هر صد هزار نفر جمعيت، سالانه ۲۰ نفر کشته مي‌شوند که اين رقم در آمريکا ۱۰.۵ نفر و در ترکيه ۸.۶ نفر است. همچنين در اغلب کشورهاي اروپايي اين رقم به ۲.۵ تا ۶ نفر مي‌رسد.

کاهش سقف سرعت مجاز

يکي از راهکارهايي که براي سرعت بخشيدن به کاهش تلفات جاده اي پيشنهاد شده است، کاهش سقف سرعت مجاز در جاده ها و آزادراه هاست.

بر اين اساس، سقف سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ کيلومتر بر ساعت به ۱۱۰ کيلومتر بر ساعت، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ کيلومتر به ۱۰۰ کيلومتر، در راه‌هاي اصلي از ۹۵ کيلومتر بر ساعت به ۸۵ کيلومتر و در راه‌هاي فرعي به ۷۰ کيلومتر بر ساعت کاهش مي‌يابد.

چندي پيش حتي خبري در رسانه ها منعکس شد، مبني بر اينکه رييس سازمان راهداري در حالي کاهش سرعت مجاز در جاده‌ها را به عنوان برنامه نهايي و در دست اجرا عنوان کرد که مجري اصلي اين برنامه نه تنها اطلاعي از نهايي شدن آن ندارد که حتي اعلام مي‌کند اين موضوع تنها در حد يک پيشنهاد مطرح شده است.

کشاورزيان چند روز پيش به منظور کاهش تعداد تصادفات و تلفات رانندگي در جاده‌هاي بين شهري کشور اعلام کرد: با هماهنگي‌هاي انجام گرفته از اين پس ميانگين سرعت مجاز در جاده‌هاي کشور ۱۰ کيلومتر در ساعت کاهش مي‌يابد.

اين موضوع درباره آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي تصديق مي‌کند و از اين پس جرايم رانندگي در اين حوزه جديد اعمال خواهد شد.

همه کارشناسان نظر بدهند

سردار محمد رضا مهماندار رئيس پليس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به کاهش سقف سرعت مي گويد: اين موضوع توسط دوستان ما در وزارت راه و شهرسازي مطرح شده و اولويت آن در وهله اول مربوط به داخل شهر نيست.

وي درباره اين طرح و تصويب آن مي گويد: به نظر مي رسد بحث کاهش سرعت مجاز نياز به بررسي بيشتر دارد و نبايد يک بعدي به آن نگاه کرد.

رئيس پليس راهور تهران توضيح مي دهد: حتما بايد کارشناسان فني، کارشناسان راه، پليس و همه مسئولان ذي ربط در اين باره نظر بدهند. حتي معتقدم بايد پا را فراتر گذاشت و نظرات کساني که در حوزه پزشکي خواب و روانشناسي تخصص دارند، لحاظ شود تا اثرات خستگي و خواب آلودگي در صورت کاهش سرعت بررسي شود.

سردار مهماندار اضافه مي کند: اين موضوع آن قدر حائز اهميت است که به نظر من بايد مسائل اقتصادي نيز در آن ديده شود و با جمع آوري همه نظرات بتوان به يک تصميم درست و منطقي رسيد.

رئيس پليس راهور تهران بزرگ تاکيد کرد: همه اين افراد بايد پاي کار بيايند، يک کار تحقيقاتي صورت بگيرد و آن گاه بعد از بررسي همه عوارض و فوايد، درباره آن به تصميم جامع و کامل رسيد. والا صرف چنين طرح هايي نمي تواند کارآيي مدنظر را داشته باشد.

نبايد به بي راهه رفت

کاهش حدود ۱۰ هزار نفري تلفات جاده اي البته رقم قابل توجهي است و نشان مي دهد اقدامات در مسير درست صورت گرفته است، اما بايد تاکيد کرد در اين زمينه قطعا براي رسيدن به استاندارد جهاني نياز به حرکتي آهسته و پيوسته و برخورداري از نظر همه کارشناسان و صاحب نظران است تا مسيري که درست انتخاب شده، به بيراهه نرود و به چالش هاي جدي در اين حوزه بدل نشود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن