آخرین اخبار
کد مطلب: 167956
دانش‌آموزان انگيزه‌اي براي يادگيري ندارند
تاریخ انتشار : 1396/06/07 13:43:40
نمایش : 1154
يک کارشناس آموزشي گفت: فضاي مجازي براي دانش‌آموزان جذاب است و در عين حال کتاب‌هاي درسي علاوه بر کسل‌کننده بودن باعث بي‌انگيزگي آن‌ها نسبت به يادگيري مي‌شود.
به گزارش بام ايران خبر به نقل از خبرگزاري مهر؛ محمدرضا نيک‌نژاد با اشاره به اينکه يکي از دلايل وجود آسيب هاي اجتماعي در بين نوجوانان تمايل آنها به استفاده از فضاي مجازي است، به خبرنگار مهر گفت: در گذشته يادگيري ما در خانواده يا جمع دوستانه بود اما در حال حاضر يادگيري‌ها از طريق فضاي مجازي است. کودک ۶ ساله با گوشي پدر يا مادرش با فضاي مجازي در ارتباط است.

او ادامه داد: در حال حاضر استفاده از اين فضا براي همه از جمله جوان‌ها وجود دارد و يکي از علت هاي ورود آسيب هاي اجتماعي به مدرسه قطعا فضاي مجازي است. ممکن است برخي از بچه ها ارتباط بيشتري با فضاي مجازي داشته باشند، برخي کمتر اما اين ارتباط هميشگي است.

اين کارشناس آموزشي با اشاره به اينکه جوانان در گذشته در سن ۲۰ سالگي يا در دوران دانشجويي با مسائل جنسي آشنا مي‌شدند اما در حال حاضر نوجوانان در سن ۱۵ يا ۱۶ سالگي يا حتي ۱۰ سالگي با اين مسائل آشنا مي شوند، ادامه داد: در اين مورد جمع دوستان و فضاي مجازي بسيار تاثيرگذار است. خانواده هايي هستند که در اين مورد محدوديت ايجاد مي کنند اما موفق نمي‌شوند چون فرزندان از فضاهاي ديگر اين مسائل را ياد مي گيرند.

بايد براي مديريت فضاي مجازي برنامه داشته باشيم

نيک‌نژاد با اشاره به اينکه يکي از دلايل وقوع آسيب‌هاي اجتماعي فضاي مجازي است، گفت: البته ما ناگريز به استفاده از اين فضاها هستيم. نمي‌شود درها را بست. هر اندازه هم جلوي آن را بگيريم باز از جاي ديگري اين اطلاعات به بچه‌ها مي‌رسد. بايد براي مديريت اين فضا برنامه‌ داشته باشيم.

اين کارشناس آموزشي با اشاره به اينکه بخش زيادي از يادگيري در خانواده رخ مي‌دهد، ادامه داد: ما بايد خانواده ها را نسبت به اين مسائل آگاه کنيم زيرا بيشتر يادگيري کودکان زير ۱۰ ساله در خانواده است. بايد خانواده‌ها را از خطراتي که فرزندانشان را تهديد مي‌کند آگاه کرد. اما بايد براي مقابله با اين خطرات برنامه وجود داشته باشد.

صدا و سيما نمي داند که با پخش تبليغات کنکور پايه‌هاي آموزش و يادگيري را هر سال ضعيف تر مي کندنيک نژاد اضافه کرد: خانواده‌ها نمي‌توانند اين برنامه را خودشان تنظيم کنند و با وضعيتي هم که خودشان دارند نمي‌شود مسائل را به خانواده‌ها واگذار کرد. آن‌ها درگير مشکلات اقتصادي و خانوادگي هستند، مشکلاتي که بعضي از آن‌ها به دليل وجود فضاي مجازي است.

او ادامه داد: «من در يک مدرسه‌اي تدريس مي کردم که بچه ها به شدت ناهنجار بودند با مدير مدرسه تماس گرفتم و گفتم ديگر براي تدريس نمي آيم مدير مدرسه گفت: آقا خبر نداري که ۷۰ درصد بچه هاي اين مدرسه پدرومادرشان از هم جدا شده اند».

نيک نژاد ادامه داد: معلم چاره اي ندارد که در مقابل بچه هاي ناهنجار کوتاه بيايد در حال حاضر هم قانون براي مقابله با آنها محدوديت‌هايي را ايجاد کرده است مدير مدرسه مي گويد اگر شما بخواهيد از هر کلاس سه نفر را اخراج کنيد از ۱۰ کلاس مي شود ۳۰ نفر؛ نمي شود که همه بچه ها را تنبيه کرد پس ناچار هستيم که آن‌ها را تحمل کنيم.

دانش‌آموزان انگيزه‌اي براي يادگيري ندارند

وي در پاسخ به اين سوال که به نظر شما دليل اين رفتارهاي ناهنجار در کلاس چيست گفت: حتي در ۱۰ سال گذشته دانش آموزان رفتن به مدرسه و تحصيل را يکي از راه هاي برون رفت از موقعيت فعلي‌شان و پيشرفت مي دانستند اما در حال حاضر دانش آموزان هيچ انگيزه اي ندارند و آينده اي از اين راه براي خود متصور نيستند.

نيک نژاد معتقد است: در حال حاضر حتي پدرو مادرها هم احترام و تقدسي در خانواده ندارند چه برسد به معلمان که ديگر بچه ها براي يادگيري ارزش قائل نيستند و به تبع احترامي هم براي معلم.

وي با بيان اينکه ما به معلمانمان احترام زيادي مي گذاشتيم، ادامه داد: اين در حالي است که دانش آموزان من به راحتي مي گويند"آقا کلاس را تمام کن من با جنس مخالف قرار دارم" البته حرفهايي به مراتب بدتر از اين مي زنند و نگفتن آن ها به اين معنا نيست که اين رفتارها وجود ندارد.

اين کارشناس آموزشي در ادامه ضمن اشاره به دانش آموزان دختري که دست هايشان را با تيغ زخمي مي کنند، گفت: البته اين موضوع همه گير نيست، در بين اين بچه ها، دانش آموزاني هم هستند که پرورش يافته اند اما آنها هم بعد از وارد شدن به اين جمع ها تاحدي شبيه سايرين مي شوند.

وي اضافه کرد: حتي در برخي موارد کسي که با معدل بالا هم آمده و چارچوب ها را رعايت مي کند اما همان فرد بعد از سه ماه از ساير بچه ها بازيگوش تر مي شود. در اين ميان  فقط دبستاني ها هستند است که چارچوب پذيرند و آن هم به اين دليل است که پيله فرمانبرداري آنها نشکسته است، زماني که بزرگتر شوند و خوداتکا ديگر چارچوب پذير نيستند.

تامين بودجه اولين گام براي بهينه شدن آموزش و پرورش

 به گفته اين معلم، آموزش و پرورش مي تواند در اين ماجرا نقش درستي ايفا کند. در زمان ما که پدر و مادرها کم يا بي سواد بودند، آموزش و پرورش براي آن ها کلاس آموزشي برگزار مي کرد در اغلب مواقع به دليل مشکلات مالي مدارس، وقتي دانش آموز وارد مدرسه مي شود مدير مدرسه چرتکه مي اندازد که چقدر مي تواند از او پول بگيرد و همين مسئله باعث اقتدارزدايي مي شود. مدير از دانش آموز پول مي گيرد تا فيش آب و برق مدرسه اش را بدهدکه با ما چگونه برخورد کنند. در حال حاضر آموزش و پرورش از عهده سنتي‌ترين وظايفه اش هم بر نمي‌آيد.

وي ادامه داد: در اغلب مواقع به دليل مشکلات مالي مدارس، وقتي دانش آموز وارد مدرسه مي شود مدير مدرسه چرتکه مي اندازد که چقدر مي تواند از او پول بگيرد و همين مسئله باعث اقتدارزدايي مي شود. مدير از دانش آموز پول مي گيرد تا فيش آب و برق مدرسه اش را بدهد.

به گفته اين کارشناس آموزشي براي بهينه شدن آموزش و پرورش گام اول تامين بودجه است. آموزش و پرورش بيش از ۱۰ سال است که سرانه درست و حسابي ندارد پول گرفتن از دانش آموزان در مدارس تهران عادي شده است. در روستاها بيشتر افراد فقيرند و پول نمي دهند اما زماني که برق مدرسه قطع مي شود مدير مدرسه با خانواده تماس مي گيرد و مي گويد اگر ميخواهيد برق مدرسه وصل شود نفري پنج هزارتومان پول بدهيد.

او با اشاره به اينکه وقتي که آموزش و پرورش پول ندارد کيفيت بخشي معني ندارد، گفت: بدون پول امکانات مدرسه کيفيت و معلمي هم که حقوق درست نمي گيرد، انگيزه ندارد. مطالب با کيفيت به دانش آموزان ارائه نمي شود و آنها هم انگيزه اي براي تحصيل ندارند.

نيک نژاد ادامه داد: وقتي وارد يک مدرسه مي شويد ۹۰ درصد صحبت معلم ها مقايسه خودشان با ساير کارمندان است. هميشه گله دارند که حقوقشان کم است و امکاناتي ندارند.

فضاي مجازي سن بلوغ را پايين آورده است

آموزش و پرورش بيش از ۱۰ سال است که سرانه درست و حسابي ندارد پول گرفتن از دانش آموزان در مدارس تهران عادي شده است.  نيک نژاد معتقد است: فضاي مجازي سن بلوغ را بسيار پايين آورده است. اگر در گذشته جوانان در سن ۲۰ يا ۲۵ سالگي با برخي مسائل آشنا مي شدند اما در حال حاضر به شش سال هم رسيده است. بچه ها مي دانند که نوع ارتباط با جنس مخالف از چه جنسي است و به آن تمايل دارند.

وي ادامه داد: کشور در بحراني که ايجاد شده نقشي ندارد اما اينکه ما براي مقابله با آن برنامه اي نداريم مشکل اصلي است. زماني که ويدئو به خانه ايراني‌ها آمد مسئولان هيچ برنامه اي براي فرهنگسازي استفاده از آن در بين مردم نداشتند حالا هم که فضاي مجازي آمده هيچ برنامه اي ندارند.

به گفته نيک‌نژاد، آموزش و پرورش هيچ نقشي در تربيت دانش آموزان ندارد و خيلي وقت است که کنار گذاشته شده است و يادگيري به شدت مظلوم واقع شده است. در حال حاضر فشارهايي که براي درس خواندن در دبستان مي آورند جواب مي دهد اما زماني که دانش آموزان به سن بالاتر مي رسند ديگر اين فشارها جوابگو نيست. زماني که دانش آموز اعتماد به نفس لازم را پيدا مي کند تمام حريم ها و چارچوب ها را مي شکند.

 او ضمن انتقاد نسبت به رويکرد تلويزيون درباره تبليغات کلاس‌هاي کنکور گفت: صدا و سيما نمي داند که با اين اقدامات پايه‌هاي آموزش و يادگيري را هر سال ضعيف تر مي کند. اين تبليغات و اين کلاس‌ها نگاه کمي به يادگيري دارند و همين موضوع باعث گريز بچه‌ها از درس مي‌شود.

مطالب جذاب فضاي مجازي در مقابل کتاب‌هاي درسي کسل کننده

اين کارشناس آموزشي اضافه کرد: يادگيري در فضاي مجازي براي بچه ها به شدت جذاب است اما در مدرسه کتاب‌هايي را مي خوانند که جذابيت ندارند و در عين حال به‌درد زندگي فعلي‌اشان هم نمي‌خورد.آموزش و پرورش و مسئولان مي توانند اين مسائل را مديريت کنند.

وقتي که آموزش و پرورش پول ندارد کيفيت بخشي معني ندارد، گفت: بدون پول امکانات مدرسه کيفيت و معلمي هم که حقوق درست نمي گيرد، انگيزه ندارد. مطالب با کيفيت به دانش آموزان ارائه نمي شود و آنها هم انگيزه اي براي تحصيل ندارنداو با بيان اينکه ما اميدوار بوديم با تغيير نظام آموزشي، محتواي آموزشي هم تغيير کند اما کتاب‌ها، يادگيري محورتر شد، اضافه کرد: بعضي از کتاب ها انصافا خيلي خوب شده مخصوصا در پايه دهم اما وقتي که وارد دبيرستان مي شوند حجم کتاب ها به شدت زياد و مطالب هم بسيار سخت مي‌شود. آموزش و پرورش مي‌خواست حجم کتاب ثابت بماند و در عين حال مفهومي تر شود.

نيک‌نژاد معتقد است: اين دو مورد در کنار هم پيش نمي‌رود. نمي شود ۲۰۰ صفحه کتاب را به دانش آموز سپرد و ازاو بخواهيد که کتاب را کشف کند. اگر آموزش و پرورش مي خواهد يادگيري محور شود بايد حجم را به ۷۰ صفحه برسانيم و بعد به بچه ها فرصت داده شود که خودشان درباره محتويات کتاب تحقيق کنند.

او ادعا کرد: آموزش و پرورش به دليل فقر امکانات از ورود بچه ها به مدارس غيردولتي استقبال مي کند و در واقع وضعيت مدارس دولتي در حال حاضر به اندازه اي وخيم است که من هم به عنوان يک پدر ترجيح مي دهم پول هنگفتي بدهم اما فرزندم به مدارس غيردولتي برود.

اين معلم مدرسه با بيان اينکه حتي در آمريکا هم به عنوان ليبرال‌ترين کشور دنيا مدارس غيردولتي تا ۱۰درصد گسترش پيدا کرده‌اند، گفت: در کشور ما تعداد مدارس غيردولتي از هشت درصد به ۱۵ درصد رسيده است و آموزش و پرورش مي‌خواهد اين ميزان بازهم افزايش  پيدا کند. خيلي ها معتقدند که مدارس دولتي رها شدند.

نيک نژاد در پايان گفت: به نظر من فضا به شدت بحراني است و آموزش و پرورش مي تواند در اين زمينه کاري انجام دهد. آموزش و پرورش مي توانست به فرهنگ جامعه خدمت رساني کند اما اين وزارتخانه به اندازه‌اي درگير است که از عهده ابتدايي‌ترين وظايف خودش هم برنمي‌آيد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن