امام خامنه ای
آخرین اخبار
کد مطلب: 166645
مهر گزارش مي دهد:
نسخه اورژانسي ترافيک تهران/ طرح مجدد يک پيشنهاد ۱۱ ساله
تاریخ انتشار : 1395/10/06 13:53:48
نمایش : 435
پليس، خودروهاي تک سرنشين را يکي از عوامل ترافيک سنگين پايتخت مي داند اما در حال حاضر براي کاهش بار ترافيکي ناشي از خودروهاي تک سرنشين، درمان هاي کوتاه مدتي وجود دارد.

به گزارش  بام ايران خبر به نقل از خبرنگار مهر، تصوير تهران هميشه با دود و ترافيک همراه بوده است اما هر دردي درمان دارد.

آبان ماه امسال، مازيار حسيني، معاون شهردار تهران از آغاز مطالعات ترافيکي راه‌اندازي خطوط ويژه خودروهاي چند سرنشين موسوم به HOV، خبر داد و گفت: اين طرح در بسياري از شهرهاي پيشرفته جهان اجرا شده و به زودي مطالعات خطوطي که اجراي اين طرح از نظر زيرساختي در آنها قابل اجرا باشد را آغاز خواهيم کرد.

هرچند خبر ايجاد اين خطوط، خبر تازه اي نبود و حدود ۵ سال پيش مطالعاتي در شهرداري تهران براي ايجاد اين خطوط در بزرگراه همت انجام شده بود اما تا امروز ايجاد اين خطوط تحقق نيافت. اين درحالي است که هفته گذشته پليس راهور يکي از دلايل مشکلات ترافيکي پايتخت را خودروهاي تک سرنشين عنوان کرد.

سه شنبه پيش سردار محمدرضا مهماندار به صحن علني شوراي شهر تهران آمد تا درباره ترافيک اين روزهاي شهر تهران به پارلمان محلي گزارش دهد. او افزايش سفرهاي روزانه شهري را يکي از دلايل مشکل ترافيک پايتخت عنوان کرد و گفت: هر روز ۱۸ ميليون سفر در تهران انجام مي شود درحالي که ظرفيت معابر تغييري نکرده است.

مهماندار سهم حمل و نقل عمومي در تهران را در ۹ ماهه گذشته ۶۰ درصد و سهم خودروهاي شخصي در جابجايي مسافر را ۴۰ درصد در روز عنوان کرد و گفت: اين درحاليست که ۶۷ درصد سطح معابر را خودروهاي شخصي اشغال کرده اند.

اما HOV چيست؟

HOV (خطوط پرسرنشين) يعني اختصاص يکي از باندها به حرکت خودروهاي با سرنشين بالاتر. تصور کنيد ما در برخي معابر HOV۳ را پياده‌سازي‌ کنيم؛ يعني خودروي با حداقل سه سرنشين بتواند از آن خط عبور کند، چه اتفاقي مي‌افتد؟ در حالي‌که خودروهاي تک و دو سرنشين در ترافيک شديدتري نسبت به سابق مي‌مانند (زيرا يک باند عبوري کم شده)، خودروهاي با حداقل سه سرنشين با سرعت بالاتر و کاملا بدون معطلي در ترافيک از باند HOV عبور مي‌کنند و به مقصد مي‌رسند.

اين ترافيک بالاتر براي خودروهاي با تعداد سرنشين کمتر، باعث مي‌شود تا رانندگان خودروهاي تک‌سرنشين تمايل بيشتري به استفاده از حمل‌ونقل عمومي پيدا کنند و يا تمايل پيدا مي‌کنند به هم پيمايي با دوستان و آشنايان و همکاران. افراد هم مسير به سرعت همديگر را پيدا مي‌کنند و فايده عبور از خط پرسرعت HOV، آنها را به اين سمت سوق مي‌دهد و در نتيجه تعدادي از خودروها حذف مي‌شوند و مسافران آنها با يکديگر به محل کار مي‌روند.

يکي ديگر از رفتارهايي که پيش بيني مي شود، خودروهاي تک سرنشين انجام دهند تمايل  به سوار کردن مسافريني که منتظر تاکسي هستند و با آنها در تمام يا بخشي از مسير همسفر مي‌شوند. چنين حرکتي از نظر اين رانندگان براي عبور از مسير HOV ارزش دارد که اين اقدام خيرخواهانه هم در کنار آن انجام شود، هم مشکل سواره حل مي‌شود و هم مشکل فرد منتظر تاکسي.

همچنين تاکسي‌هايي که به‌دنبال مسافر دربستي هستند، تمايل به سوارکردن تعداد مسافر بيشتر به‌جاي مسافر تک‌نفره پيدا مي‌کنند تا بتوانند از اين مسير استفاده کنند. پس مشکل مسافرين تاکسي‌ها هم تا حدي حل مي‌شود و درآمد تاکسي نيز کاهش پيدا نمي‌کند، زيرا با استفاده از مسير HOV، به سرعت حرکت کرده و تعداد بيشتري مسافر را در طول روز جابه‌جا مي‌کند.

به اعتقاد کارشناسان ترافيک در صورت اجرايي شدن خطوط HOV مسافرين تک نفره‌اي که عادت کرده‌اند به تاکسي‌ها پيشنهاد «سفر دربستي» بدهند، کمتر به اين کار مبادرت خواهند کرد زيرا اگر تاکسي مسافر ديگري سوار کند، براي آنها هم بهتر است زيرا از خط HOV عبور مي‌کند؛ تازه اگر هم پيشنهاد دهند، اين موضوع با اقبال تاکسي‌ها مواجه نخواهد شد. همچنين مسير HOV يک باند خالي و خلوت براي خودروهاي امدادي است که از ضروريات اجتناب‌ناپذير يک شهر پرجمعيت است.

انعطاف پذيري اين خطوط يکي ديگر از مزاياي آن محسوب مي شود زيرا هر زماني که لازم باشد با تبديل HOV۳ به HOV۲ يا HOV۴ مي‌توانيم جابه‌جايي مسافر در اين خطوط را کم يا زياد کرده و سياست‌هاي ترافيکي را طبق نظر خودمان بدون صرف هزينه اضافي اعمال کنيم.

اين طرح نخستين بار سال ۸۴ از سوي مسئولان وقت معاونت حمل و نقل و ترافيک به شهردار تهران ارائه شد که با استقبال مواجه شد اما آن زمان پليس به دليل کمبود نيرو نتوانست آن را اجرا کند که به نظر مي رسد با پيشرفت هايي که در زمينه هوشمندسازي کنترل ترافيک به دست آورده ايم، اين مار عملي باشد. و اين نسخه کم هزينه که مي تواند تاثيرات کوتاه مدت داشته باشد به جاي ساير راهکارهاي پايه اي اما هزينه‌بر مانند توسعه مترو و افزايش ناوگان اتوبوسراني دنبال شود.  

در قسمتهايي از درس استاد محمد مقاره در دوره هاي حمل و نقل و ترافيک در خصوص دلايل اولويت دهي به HOV در بزرگراه ها آمده است: HOV (خطوط پرسرنشين) باعث کاهش زمان سفر، افزايش اطمينان در برآورد زمان، افزايش متوسط تعداد مسافرين جابجا شده به ازاي هر وسيله نقليه و حفظ ظرفيت جابجايي افراد در جاده‌ها مي شود.

مخالفان چه مي گويند؟

اما برخي از اعضاي شوراي شهر تهران چندان با اين طرح موافق نيستند. احمد دنيامالي رييس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: اولويت طرح هاي ترافيکي بردن ترافيک به زير سطح است.

 ابوالفضل قناعتي، عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران نيز معتقد است: زيرساختهاي ايجاد اين خطوط در پايتخت فراهم نيست.

وي ادامه داد: در سفري که اخيراً براي مسابقات ورزشي به مسکو داشتم، معابر اين شهر بسيار وسيع و برخي از خيابان ها ۶ لاينه بود. در چنين خيابان هاي عريض و طويلي مي توان مسيرهاي ويژه تعريف کرد. اما در شهر تهران زيرساخت ها و فضاي شهري براي چنين سياستگذاري هايي مناسب نيست.

وي با اشاره به خطوط ويژه اتوبوسراني در اتوبان امام علي، خيابان شهيد بهشتي و مطهري گفت: اختصاص يک لاين به اتوبوس ها در اين معابر به دليل کم عرض بودن خيابان، شرايط ترافيکي اين معابر را نامناسب کرده است. وقتي ما شرايط خيابان هايمان اينگونه است، نمي توانيم هر روز برنامه ريزي جديدي براي آن انجام دهيم و بهتر است در ابتدا در معابري که امکان دارد، تعريض خيابان ها را در دستور کار قرار دهيم.

عضو هيئت رئيسه شوراي شهر تهران تاکيد کرد: ايجاد خطوط HOV در کميسيون عمران هنوز مطرح نشده و در صورت تائيد در شورا نيز بايد در شوراي عالي ترافيک مورد بررسي قرار گيرد، که به نظر مي رسد اين نوع پيشنهادات بايد در ابتدا با پليس نيز مشورت شود زيرا از لحاظ نيروي انساني و دوربين هاي کنترلي به همکاري پليس نياز است.

قناعتي گفت: معابر ما مناسب چند دهه گذشته است و در حال حاضر که جمعيت چند برابر شده و شاهد افزايش ساخت و سازها حتي در معابر کوچک هستيم، ديگر نمي توان با اين خيابان ها مشکل ترافيک و تردد مردم را حل کرد.

اين طرح هنوز در شوراي شهر تهران بررسي نشده است. اقبال شاکري رييس کميته عمران شوراي شهر تهران گفت: هنوز اين موضوع در شورا بررسي نشده است اما مي توان با کار کارشناسي تاثير اين طرح بر ترافيک تهران را بررسي کرد.

حدود ۱۱ سال از ارائه اين پيشنهاد به مديريت شهري مي گذرد و به نظر مي رسد اين پيشنهاد يکي از راهکارهاي مناسب فرهنگسازي براي عدم استفاده از خودروها به صورت تک سرنشين است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن