امام خامنه ای
آخرین اخبار
کد مطلب: 166584
بررسي ضعف گردشگري حلال در ايران
تاریخ انتشار : 1395/09/29 11:07:49
نمایش : 569
گردشگري حلال امروزه در دنيا جايگاه ويژه اي به لحاظ اقتصادي کسب کرده است. جايگاه ايران در اين بازار بزرگ چقدر است و چقدر مي تواند باشد؟

به گزارش بام ايران خبر ؛ کشور ايران بنا به قوانين اسلامي خود نياز به بسترسازي يا هزينه کردن براي ساخت زيرساخت هاي گردشگري حلال ندارد؛ چراکه کليه خدمات، محصولات و فضاهاي ايران تابع شرع مقدس اسلامي بوده و همه چيز 100 درصد حلال است. از سوي ديگر تمامي غذا ها در ايران حلال است، مشروبات الکلي قانوني نيست و در هيچ محل عمومي ارائه نمي شود. همچنين هتل ها کاملا اسلامي است، استخرها و مراکز ورزشي کاملا تفکيک شده، همه جا امکان وضو گرفتن و نماز خواندن وجود دارد و همه اينها به اين معنا است که ايران به شکل قابل توجهي از ساير کشورها در اين موضوع جلوتر است و تمامي بسترها را سال ها جلوتر از ديگران داشته است؛ تاجايي که به گفته بسياري از کارشناسان راه اندازي گردشگري حلال حرفي بي معني است، چون خوراک يا فعاليت حرامي در ايران وجود ندارد.

مشکل چيست؟

اما مساله اصلي اين است که با اين همه توانايي، چرا ايران سهم جدي در اين بازار ندارد و با اينکه نياز به هزينه کرد زيرساختي نيست چرا به عنوان يکي از اين مقاصد شناخته نمي شود؟شايد بتوان دليل اصلي را در باور بسياري از ذي نفوذان حوزه گردشگري جست؛ چراکه تا صحبت از توسعه گردشگري و جذب توريست مي شود، نااميدانه از محدوديت ها و ممنوعيت هاي گردشگري ايران در مقايسه با بقيه دنيا دم مي زنند و اين در صورتي است که همين ممنوعيت ها در بازار ديگري يعني بازار گردشگري حلال مزيت رقابتي محسوب مي شود. يادمان نرود که متفاوت بودن خود يک جاذبه است که دليلي براي بازديد گردشگر از مکان مي شود. از طرف ديگر، عده اي به خاطر 100 درصد حلال بودن گردشگري در ايران، اين موضوع را بي معني مي دانند و همين اختلاف واژه اي باعث مي شود که از اين فرصت مهم غافل شوند.

در همين حال درست است که ما دارنده پتانسيل بالايي در حوزه گردشگري حلال هستيم ولي چقدر به دنيا اين مزيت رقابتي خود را بازگو کرده ايم و اصلا آيا کسي در دنيا ما را به اين موضوع مي شناسد؟ شايد بزرگ ترين مشکل عملياتي ما بر خلاف ساير کشورها که مشکل زيرساخت سازي دارند، مشکل تبليغات و اطلاع رساني باشد؛ به آن معني که ما مشکي خوش بو هستيم ولي دوران عوض شده است و عطار بايد سر بازار جار بزند که عطر هم داريم. ضرورت جدي توسعه اين بازار، برندسازي ايران به عنوان يک مقصد گردشگري حلال است. موضوع بعدي نياز گسترده به تبليغ اين موضوع در سطح بين المللي است؛ متاسفانه ما هنوز پايگاه اينترنتي براي معرفي درست جاذبه هاي گردشگري ايران نداريم. فعاليت ما در شبکه هاي اجتماعي بين المللي نيز به نسبت ساير کشورها بسيار ضعيف است و تبليغات و کمپين هاي بزرگي براي معرفي خود در سطح جهاني نداريم. فقدان اطلاع رساني هاي صحيح از تريبون هاي بين المللي و سياسي و فرهنگي کشور در راستاي گردشگري احساس مي شود.

مساله ديگر، کيفيت خدمات گردشگري در ايران است. مشکل در حلال بودن يا نبودن گردشگري نيست بلکه مشکل کمبود زيرساخت هايي مثل هتل هاي 4 و 5 ستاره مناسب، مراکز تفريحي، حمل و نقل داخلي و سرويس دهي نامناسب به توريست هاي خارجي است که نياز شديدي به سرمايه گذاري مخصوصا سرمايه گذاري خارجي براي توسعه اين امر را آشکار مي کند.مطلب چهارم برنامه ريزي علمي و حرفه اي در امر اطلاع رساني و مديريت آن دسته از جاذبه هاي گردشگري ايران است که هرکدام به قدر کافي براي جذب توريست کافي است اما حتي در کشور خودمان نيز شناخته شده نيست. ايران با دارا بودن سابقه بسيار درخشان در حوزه تمدن اسلامي به ويژه در معماري و هنرهاي اسلامي و رخدادهاي اسلامي، مي تواند يکي از مقاصد عمده و جذاب براي جذب گردشگران مسلمان بين المللي باشد.

چرا گردشگري حلال؟

روشن است که توجه به اين صنعت مي تواند دستاوردهاي بسياري براي کشور به همراه داشته باشد. اين، برنامه ريزي و سرمايه گذاري براي نمايش فرهنگ بزرگ ايراني - اسلامي است که مي تواند جايگاه ايران در ميان کشورهاي اسلامي و مسلمانان ساير کشورها را بهبود جدي ببخشد، بسياري از سرمايه گذاري هاي رسانه اي عليه ايران را خنثي کند و بسياري از تصاوير غلطي را که عليه کشور شکل داده شده با حضور و ديده شدن از سوي توريست هاي مسلمان تغيير دهد. در واقع اين فضاسازي مي تواند بهترين سفير فرهنگي صلح و اقتدار ايران باشد.سرمايه گذاري در اين صنعت توان بسيار بالايي براي ارزآوري و توسعه صنعت گردشگري دارد که دقيقا در راستاي دستورات رهبري و برنامه هاي اقتصاد مقاومتي است؛ امري که هم مي تواند درصد اشتغال بالايي براي جوانان ايران به ارمغان بياورد و هم بر خلاف خام فروشي يا فروش ثروت هاي زميني از داشته هاي معمول کشور درآمدزايي خواهد داشت.

توسعه صنعت گردشگري مخصوصا از نوع گردشگري حلال، ابزار مقابله جدي با تحريم ها و محدودسازي هاي اقتصادي بين المللي است و مي تواند به اقتصاد کشور کمک هاي شاياني کند.اميد است با توجه مسوولان و ذي نفعان حوزه گردشگري، ايران بتواند از اين بازار مهم و باارزش بين المللي سهم خوبي را به دست آورد تا به توسعه هرچه بيشتر اقتصاد کشور و اجراي اقتصاد مقاومتي کمک کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن