امام خامنه ای
آخرین اخبار
کد مطلب: 166581
اگر اهل کله پاچه هستيد، بخوانيد
تاریخ انتشار : 1395/09/29 10:46:53
نمایش : 540
گرچه برخي حتي نمي توانند از جلوي در طباخي ها هم رد شوند در عوض شنيدن نام کله پاچه نيز هوش از سر خيلي ها مي ربايد. البته تصور نکنيد فقط ما ايراني ها کله پاچه خور هستيم. از آنجايي که اين غذاي کمابيش بدبو مغذي است شهرت زيادي در آمريکاي شمالي و حتي اروپا نيز دارد.

به گزارش  بام ايران خبر به نقل از بهداشت نيوز، مصرف امعا و احشاء از قبيل دل، جگر، سيرابي، شيردان، مغز، زبان، بناگوش و غيره با وجود فوايدي که دارد مضراتي نيز دارد. البته همه چيز به خود فرد، عادت هاي غذايي و نحوه مصرف مواد غذايي بستگي دارد. بدون شک اگر هر چيز به اندازه و به موقع مصرف شده و همراه با کم تحرکي نباشد آسيب چنداني به بدن نمي رساند. اما عکس اين مسئله دمار از روزگار سلامتي در مي آورد. در اين مطلب شما را با فوايد و مضرات صبحانه محبوب خيلي از ايراني ها بيشتر آشنا مي کنيم. لطفاً با ما همراه باشيد.

کله پاچه معروف تر مي شود

حتي اگر متخصصان و دانشمندان شبانه روز از مضرات کلسترول بگويند و نهي کنند، گذشتن از جگر و مغز کار ساده اي نيست. درست است که با مطالب ارائه شده در رسانه ها بسياري از مردم نسبت به مواد غذايي چرب هشيارتر شده و کمتر مصرف مي کنند اما همچنان تعداد افرادي که لذت يک دست کله پاچه را با دنيا عوض نمي کنند زياد است. اخيرا حتي در آن طرف آب ها نيز مصرف مواد غذايي مانند جگر، خوئک (خوش گوشت يا تيموس و لوزالمعده) و سيرابي رواج بيشتري يافته و وارد منوي رستوران ها شده است.

فوايد و مضرات جگر: يک از پرطرفدارترين ها

* حتي اگر کسي کله پاچه هم نخورد به احتمال زياد جگر و دل و قلوه دوست دارد. جگر سرشار از ويتامين A، آهن و ترکيبات ديگر بوده و يکي از گوشت هاي مغذي دنيا محسوب مي شود. در واقع 115 گرم جگر گاو بيش از 10 برابر نياز روزانه ويتامين آ، 50 برابر بيشتر ويتامين B12 و 50 درصد يا بيشتر فولات، نياسين، آهن و زينک وارد بدن مي کند.
* همين 115 گرم جگر 200 کالري دارد و بيشترين عيب جگر را در ميزان بالاي کلسترول آن مي دانند. چون همين ميزان جگر گاو 400 ميلي گرم کلسترول وارد بدن مي کند.
* خوشبختانه اگر رژيم غذايي کم چربي داشته باشيد و هر از گاهي نيز جگر ميل کنيد جاي نگراني نيست البته به شرطي که جزو بيماران قلبي يا کلسترول بالا نباشيد.
* يادتان باشد که مهم ترين کار جگر (همان کبد) سوخت و ساز و تصفيه کردن ترکيبات شيميايي بدن است. بنابراين ممکن است که بقاياي آنتي بيوتيک ها، داروها يا سموم محيط زيست در آن مانده باشد. به همين دليل نيز برخي از پزشکان توصيه مي کنند از مصرف منظم جگر خودداري شود.
* جگر يکي از بهترين منابع غذايي ويتامين A است. از آنجايي که ويتامين مصرف نشده در بدن ذخيره مي شود ممکن است به مرور زمان اين ويتامين انباشته شده و به کبد انسان آسيب زند. در اين صورت نيز احساس خستگي و مشکلات ديگري خواهيد داشت.

جگر

* نتايج بررسي ها نشان مي دهند که مصرف 5 تا 6 برابر بيشتر از نياز روزانه به ويتامين A قبل و در شروع بارداري مي تواند خطر ناهنجاري هاي مادرزادي جنين را افزايش دهد. بنابراين جگر يکي از خوراکي هاي توصيه نشده براي خانم هاي باردار است.
* به طور معمول بسيار مشکل و حتي غيرممکن است که بتوان در چهارچوب يک تغذيه عادي به ميزان اضافي و آسيب رسان ويتامين A جذب کرد. اما افرادي که هر هفته چندين مرتبه جگر مصرف مي کنند ميزان بسيار زيادي از اين ويتامين را دريافت کرده و در معرض مسموميت به آن قرار مي گيرند.
با توجه به موارد ذکر شده مشخص است که زياده روي در مصرف جگر نيز يک ماده غذايي سالم را تبديل به يک ماده غذايي ناسالم و آسيب رسان مي کند.

در احوالات مغز و ديگر اعضاي کله پاچه

درست است که جگر يکي از معروف ترين امعا و احشاي حيوانات محسوب مي شود اما مواد غذايي ديگري نيز هستند که در شهرت کم از جگر نداشته و طرفداران بي شماري دارند:

مغز

خيلي از افراد هم هستند که از تمام کله پاچه به همان مغز بسنده مي کنند و خيلي شيک و مجلسي مغزخور هستند. مغز مغذي است و يک ماده غذايي سرشار از کلسترول محسوب مي شود. در واقع هر 115 گرم مغز گاو بيش از 2000 کالري دارد. مغز همچنين يکي از منابع معروف و البته خوشمزه ويتامين B12 نيز محسوب مي شود. بنابراين متوجه هستيد که مي توانيد هر از گاهي در چهارچوب يک رژيم غذايي سالم و کم چرب ناخنکي به مغز کله پاچه هم بزنيد.

دل و قلوه

دل نيز سرشار از ويتامين B12، آهن و پتاسيم است. اين مواد غذايي پروتئين باکيفيتي به بدن مي رسانند و حاوي چربي و کلسترول کمتري نسبت به ديگر امعا و احشا هستند. قلوه کم چرب تر و حاوي ميزان پروتئين بيشتري است. اين ماده غذايي نيز ويتامين B12، ريبوفلاوين، آهن و همچنين ويتامين B6، اسيدفوليک و نياسين زيادي است.

خوئک

خوش گوشت (تيموس و لوزالمعده) نيز از موارد پرطرفدار اين غذا محسوب مي شود. خوئک حاوي چربي زيادي است و در عين حال پتاسيم بالايي دارد. افرادي که دچار کمبود پتاسيم هستند مي توانند خوئک بخورند البته بدون زياده روي.

زبان

زبان نيز مانند مغز طرفداران خاص خود را دارد. خيلي از افراد که لب به کله پاچه و حتي مغز نمي زنند نيز خوراک زبان را مي پسندند. زبان نيز چرب است و در عين حال ميزان زيادي ويتامين B و به ويژه ويتامين B12 فراواني به بدن مي رساند.

زبان

سيرابي

خيلي ها هم کله پاچه را به صفاي سيرابي مي خورند. سيرابي تأمين کننده پروتئين باکيفيتي است و در عين حال منبع پتاسيم و برخي از مواد معدني مورد نياز محسوب مي شود.
البته اعضاي کله پاچه به مواردي که اشاره شد ختم نمي شود و کله پاچه خورهاي قهار عاشق چشم و بناگوش و غيره هستند. به طور کلي امعا و احشا نقاط قوت و ضعف کمابيش يکساني دارند. بهتر است فوايد و مضرات غذايي که ميل مي کنيد را مد نظر داشته باشيد و پيش از آنکه هفته اي چند بار راه طباخي سر خيابان را در پيش بگيريد نوع رژيم غذايي تان را بررسي کنيد. اگر اهل تحرک بدني هستيد و در طول روز نيز رژيم غذايي تان سرشار از چربي و قند نيست مي توانيد هر از گاهي کله پاچه نيز ميل کرده و از خوردن يک غذاي لذيذ لذت ببريد. اما اگر کلسترول خونتان بالاست، مشکلات قلبي داريد و به طور کلي کم تحرک هستيد از مصرف چنين غذاهايي بپرهيزيد و سلامت خود را فداي لذت آني نکنيد.

منبع: تبيان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن