کانال تلگرامی ما
آخرین اخبار
کد مطلب: 166543
افزايش ورود گردشگران خارجي بعد از برجام
تاریخ انتشار : 1395/09/23 10:30:24
نمایش : 597
معاون گردشگري از رشد 100 درصدي ورود گردشگران خارجي در 4 سال گذشته خبر داد.

به گزارش بام ايران خبر ؛  ميراث آريا، مرتضي رحماني موحد صبح ديروز در نشست خبري مشترک با خسرو تاج، رييس سازمان توسعه تجارت ايران افزود: وقتي مي خواهيم اقتصاد گردشگري به بحث ملي تبديل شود و درصد آن را افزايش دهيم بحث هاي زيرساختي راه و مسائل اقتصادي و کليه زنجيره هاي خدمات گردشگري بايد از انسجام و پيوستگي صحيحي برخوردار باشند.

وي افزود: هم اکنون از مرحله اول توسعه زيرساخت ها عبور کرده و اقبال عمومي گردشگران خارجي براي بازديد از ايران به وجود آمده است ضمن اينکه در بين گردشگران داخلي و مسئولان کشور هم اهتمام ويژه اي براي توسعه گردشگري درون کشور به وجود آمده است.

رحماني موحد اظهار داشت: برجام باعث آرامش در روابط بين الملل ايران و منجر به توسعه گردشگري در کشور شده است.

وي تصريح کرد: حوزه ICT يا گردشگري الکترونيکي هم اکنون در دنيا حجم بالايي از اين امر را به خود اختصاص داده است ضمن اين که نسبت ICT به زيرساخت هاي قديمي و مخابراتي تا 10 سال آينده توسعه فراواني خواهد يافت.

معاون گردشگري ميراث فرهنگي، خاطرنشان کرد: هم اکنون با ورود گردشگران خارجي به ايران دلارهاي زيادي در اين حوزه وارد کشور شده و خواهد شد لذا بايد تلاش کنيم تا از ظرفيت گردشگري به عنوان يک عنصر صادراتي استفاده بيشتري کنيم.

اين مقام مسئول گفت: بخش هايي از کشور متأسفانه مهياي گردشگري نيست اما با اين حال ظرفيت هاي بالقوه اي در توسعه کميت گردشگري دارد که در اين زمينه مي توان به سواحل جنوبي کشورمان در خليج فارس اشاره کرد. لذا مي طلبد که با ارائه بسته هاي تشويقي از سوي دولت، انگيزه سرمايه گذاران را به آن سمت سوق داد.

وي افزود: اگر بتوانيم از همايش تجاري سازي خدمات گردشگري به فرمول ها و پيشنهادات خاصي برسيم تا فعالان توسعه و تجارت و شرکت هاي سرمايه گذار براي توسعه اين روند به کمک صنعت گردشگري آمده و نگاه هاي جامع و فرابخشي به اين حوزه شود بسيار مطلوب است.

معاون گردشگري، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري درباره آمار ورود گردشگران بعد از برجام، گفت: ورود گردشگران خارجي به ايران که با تور سفر مي کنند پس از برجام نزديک به 100 درصد افزايش يافته است اين در حالي است که از سال 91 تا 94 به طور متوسط در اين زمينه رشد 10 درصدي را شاهد و از 4 ميليون و 70 هزار نفر از سال 91 به 5 ميليون و 200 هزار نفر در سال 94 رسيده ايم.

وي خاطرنشان کرد: برخي اسناد بالادستي نظير سند چشم انداز، قانون ها، برنامه ششم توسعه، سياست هاي ابلاغي و تکليفي موتور محرک صنعت گردشگري در کشور محسوب مي شوند.

رحماني موحد گفت: هر گونه طرح و دستورالعمل و سياست در حوزه ملي و منطقه اي بايد با پيوست گردشگري همراه باشد. لذا بايد اين سياست ها بر اين اساس تنظيم شود و اگر دستگاهي خارج از اين مسير حرکت کند صنعت گردشگري رشدي پيدا نخواهد کرد.

معاون گردشگري تصريح کرد: ايده آل ما آن است که پيوست گردشگري در تمامي پروژه ها وجود داشته تا بتواند به روند و فرايند گردشگري و توسعه آن در کشور کمک کند.

وي افزود: وقتي ميراثي مانند تخت جمشيد وجود داشته باشد و نگاه ها به آن به عنوان جاذبه گردشگري باشد در آن صورت مي توان خدمات ارائه شد در آنجا را تجاري سازي کرده و گردشگر داخلي و بين المللي جذب کرد.

رحماني موحد گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به عنوان يکي از اعضاي شوراي عالي مناطق آزاد حضور دارد و چون اين مناطق برنامه اي پنج ساله را براي توسعه اقتصادي و اجتماعي تنظيم کرده اند نسبت به اين موضوع انتقاد داشتيم اما مناطق آزاد با دستور رئيس جمهور موظف شدند تا موضوع گردشگري را به برنامه هاي توسعه اي خود اضافه کنند.

در ادامه اين نشست خبري مجتبي خسروتاج رئيس سازمان توسعه تجارت ايران درباره تعريف تجاري سازي خدمات گردشگري، گفت: در فرايند تجاري سازي، کالا شناسايي شده و بازار هدف، هزينه ها و مشتري هاي آن و همچنين خدمات پس از فروش را شامل مي شود لذا مي کوشيم تا از اين صنعت را با توجه به توسعه خدمات گردشگري تعريف دقيقي داشته باشيم.

وي تصريح کرد: در اين زمينه تمامي فازها نظير زيرساخت، تعداد هتل ها و خدمات ارائه شده به گردشگران مورد بررسي دقيق واقع مي شود لذا بايد تمامي سازوکارهاي مرتبط با زنجيره گردشگري و اقدامات دستگاه هاي دولتي و شرکت هاي خصوصي مورد بازبيني مجدد قرار گرفته تا به هدف مدنظر در برنامه چشم انداز 1404 برسيم.

خسروتاج، افزود: نخستين همايش تجاري سازي خدمات گردشگري که در سه شنبه هفته آينده در سالن خليج فارس نمايشگاه بين المللي تهران برگزار مي شود به صنعت گردشگري کمک خواهد کرد تا بدانيم چه مقداري از فرآيند مذکور انجام شده و نقاط ضعف ما در کجاها قرار دارد.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، خاطرنشان کرد: در بودجه هاي تعيين شده براي توسعه خدمات گردشگري که به برخي دستگاه ها داده مي شود بايد جايگاه و اهميت گردشگري براي آنها به خوبي تدوين شود. ضمن اينکه بايد در بودجه تخصيص يافته گردشگري به دستگاه ها و وزارتخانه ها هم عدالت لازم رعايت شود.

وي افزود: سازمان توسعه و تجارت ايران در معرفي شرکت هاي فعال در صنعت گردشگري براي بهره مندي از وام هاي ويژه اين موضوع به بانک ها و هدايت منابع بانکي جهت صادرات کالا و خدمات و ارزآوري فعاليت هاي چشمگيري داشته است.

خسروتاج تصريح کرد: هر صنعتي که در کشور ما مي خواهد رشد کند بلافاصله برخي موانع براي آن مهيا مي شود لذا بايد صنعت گردشگري خود را آماده مبارزه و رفع برخي موانع کند.

وي افزود: يک بسته حمايتي چه دولت و شوراي عالي صادرات آن را تصويب کرده وجود دارد که در آن چگونگي مايت وام از صادرات خدمات کالا به خوبي مشخص شده است که در اين بسته حمايت هاي مستقيم و غيرمستقيم تعريف شده است.

رئيس سازمان توسعه تجارت ايران، افزود: براي حضور برخي شرکت ها در نمايشگا ه هاي هدف که مي تواند منجر به توسعه خدمات و افزايش صادرات شود هم افزايي خوبي بين دستگاه هاي دولتي به وجود آمده است ضمن اينکه به صورت مستقيم هم کمک هايي به بانک ها و شرکت هاي صادراتي کوچک و متوسط براي حضور جدي تر در جامعه هدف ارائه شده و مي شود

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن