امام خامنه ای
آخرین اخبار
کد مطلب: 155713
پيامدهاي اجتماعي تصادفات جاده‌اي
تاریخ انتشار : 1395/06/25 09:15:40
نمایش : 827
دومين عامل مرگ‌ و مير بعد از حملات قلبي در کشورمان تصادفات جاده‌اي است و نخستين عامل مرگ‌ومير گروه سني زير ۴۰ سال بشمار مي‌رود هم‌اکنون در جهان نهمين عامل مرگ‌ومير را تصادفات جاده‌اي دانسته‌اند که تا سال ۲۰۳۰ ميلادي اين عامل به رتبه پنجم صعود خواهد کرد.
به گزارش  بام ايران خبر به نقل از جهانبين نيوز؛ کيومرث محمودي در يادداشتي نوشت:

دومين عامل مرگ‌ و مير بعد از حملات قلبي در کشورمان تصادفات جاده‌اي است و نخستين عامل مرگ‌ومير گروه سني زير ۴۰ سال بشمار مي‌رود هم‌اکنون در جهان نهمين عامل مرگ‌ومير را تصادفات جاده‌اي دانسته‌اند که تا سال ۲۰۳۰ ميلادي اين عامل به رتبه پنجم صعود خواهد کرد. اين مورد در ايران ۲۰ برابر ميانگين جهاني است و از عوامل مهم معلوليت در جوامع است.

کشورهاي توسعه‌يافته از حدود ۳۰ سال پيش با استفاده از روش‌هاي علمي و مهندسي، برنامه‌هاي مدوني براي شناسايي علل وقوع تصادفات و راه‌هاي جلوگيري از رشد خسارات و تلفات آن شروع کردند و با استانداردسازي زيرساخت‌هاي حمل‌ونقل توانستند رشد سريع تلفات را متوقف کنند، اما همچنان آمار تصادفات در اين کشورها ازجمله ايران نسب به ميزان وسايل نقليه بالا است.

آمارها نشان مي‌دهد نزديک به ۳۱۳ هزار نفر در طول سال براثر سوانح رانندگي راهي بيمارستان مي‌شوند. به اين ميزان اگر آمار ۱۶ هزارنفري کشته‌شدگان در حوادث رانندگي را اضافه کنيم نشان مي‌دهد که سالانه جمع کثيري از مردم درگير اين فاجعه هستند.

ميزان عمر ازدست‌رفته ايرانيان در اثر تصادفات ۵ برابر استاندارد جهاني است. البته طي چند سال اخير باروندي بسيار کند رو به کاهش بوده است.۸۰ درصد از کشته‌شدگان مرد بودند نرخ سوانح جاده‌اي در ايران بيست برابر ميانگين جهاني است ساير خسارات ناشي از آن را بايد اضافه نمود.

به همين ميزان نيز عده‌اي بي‌سرپرست شده و والدين خود را از دست مي‌دهند. جاده‌هاي بين‌شهري با توجه به نقش مهمي که در جابه‌جايي حجم زيادي از کالاها و مسافر در جامعه دارند، بخش بزرگي از سيستم حمل‌ونقل جاده‌اي مي‌باشند و تصادفات بسياري با تلفات سنگين در آن رخ مي‌دهد. بيشترين مرگ‌ومير در جاده‌ها مربوط به خود رانندگان است دراين‌بين سهم ۴۰ درصدي مرگ‌ومير ناشي از تصادفات جاده‌هاي روستايي نيز تأمل‌برانگيز است.

بي‌سرپرست شدن يک خانواده و معضلات بعدي آن، ماندن داغ جوان بر دل والدين، مرگ يک مادر و سست شدن بنيان عاطفي خانواده و صدها مشکلي که از اين وضعيت نشئت مي‌گيرد همه و همه نشان از آن دارد که جاده‌هاي ما در پديد آمدن بحران‌هاي اجتماعي نقش بسزايي دارند.

طبق آمار اعلام شده از سوي سازمان راهداري وحمل‌ونقل جاده‌اي در سال ۹۴ براثر وقوع تعداد ۱۰۱۱۶۱ فقره تصادف جاده‌اي، تعداد ۱۶۵۸۴ نفر از هموطنانمان جان خود را از دست داده‌اند و طي همين مدت تعداد ۳۱۳۰۱۷ نفر نيزمصدوم شدند.

در نوروز سال ۹۵، نيز تصادفات جاده‌اي جان ۴۰۳ نفر را گرفت. البته اين تعداد حدود ۵درصد کمتر از سال گذشته بوده اما تعداد مجروحان ۵ درصد افزايش داشته است. به سوگ نشستن در غم از دست دادن عزيزان در ايام نوروز، شادي و سرور را به شيون و عزا مبدل و کام همگان را تلخ نمود. بعلاوه همه اين‌ها هزينه جراحات جسماني و معلوليت‌هاي دائمي، هزينه درد، غم، جراحات رواني و صدمات روحي را به اين خسارات بايد افزود.

فشار زياد کاري بر رانندگان مخصوصاً رانندگان ناوگان عمومي حمل‌ونقل جاده‌اي از ديگر دلايل افزايش حوادث رانندگي در ايران است؛ زيرابه دليل مخارج سنگين زندگي و تورم و گراني، بسياري اوقات شاهديم که افرادي چندشغله در حمل‌ونقل سبک (درون‌شهري) و چند شيفته در حمل‌ونقل سنگين (برون‌شهري) مشغول به فعاليت هستند، تا از اين طريق بتوانند معاش زندگي خود را تأمين کنند. بسياري از رانندگان با چنين شرايطي به رانندگي مي‌پردازند که اين امر در افزايش حوادث رانندگي مؤثر است. 

صاحب‌نظران افزايش روزافزون فقر و بيکاري در ميان اقشار مختلف جامعه را مشکلي مي‌پندارند که تبعاتي اين‌چنين را رقم مي‌زند. بيشتر جوانان براي يافتن شغل به هر دري مي‌زنند تا بتوانند نيازهاي اوليه زندگي خود را تأمين کنند. 

رانندگي نيز از زمره کارهايي است که بنا به شرايط امروز جامعه ايران و بنا بر تصور غلط نياز به تخصص چنداني ندارد و صرف اخذ گواهينامه رانندگي را براي فعاليت در اين بخش کافي دانسته، افراد بسياري را جذب خود مي‌کند. چه‌بسا در اين حرفه مهارت و تجربه کافي ندارند. ليکن عوامل تأثيرگذار ديگري بر شرايط احراز صلاحيت رانندگان مؤثر است که مي‌تواند به سن، اخلاق، تجربيات، آموزش خوب، ديد خوب، هوشياري و سرعت عکس‌العمل، فرهنگ عمومي، سلامت جسمي، تربيت خانوادگي و...رانندگان اشاره کرد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن